Loading...

Jak vymyslet vhodný název pro firmu?

Každý rok vzniknou v Česku desetitisíce nových firem, Úřad průmyslového vlastnictví zaregistruje teméř deset tisíc nových ochranných známek a do tisícovek jdou i registrace nových .cz domén. To znamená jedno – hrozně moc lidí si láme hlavu s tím, jak svůj nový byznys pojmenovat. A paradoxně asi ten nejzodpovědnější úkol, když jde o značku, musí firma zvládnout hned na začátku – tedy vybrat název. Barvy, slogan, asociace nebo logo změníte i v průběhu, ale změna názvu zavedené značky je vždycky bolestivá.

Proto jsme pro všechny, kteří zrovna hledají název pro svou firmu anebo se vydali na cestu přejmenování značky, připravili tenhle přehled. Dostanete v něm praktický návod, jak při vymýšlení postupovat, odkazy na zajímavé nástroje a hlavně celé naše know-how toho, jak k vymýšlení přistupuje my v Lovebrandu.

A nebojte se. K vymyšlení dobrého názvu nepotřebujete partu naspeedovaných kreativců, lahve vína ani balík trávy. Nám se osvědčilo postupovat systematicky, nevynechávat ani jeden z následujících kroků a uvažovat spíš racionálně než srdcem.

  1. Sepište si zadání
  2. Vymýšlejte, zkoušejte jednu metodu po druhé
  3. Zhodnoťte nápady na základě stanovených kritérií
  4. Otestujte favority na lidech
  5. Proveďte rešerši ochranných známek
  6. Pusťte novou značku do světa

 

1. Začněte zadáním, i kdyby mělo být jen pro vás

Dejte si na papír základní informace. Pomůže vám to soustředit se a postupovat systematicky. Co má být jeho součástí?

  1. Poslání firmy – jak na to jsme psali pro Tyinternety.cz
  2. Ideální asociace – pojem jsme rozebrali ve slovníku brand buildingu pro Podnikatel.cz
  3. Problémy současného názvu (volitelně)
  4. Analýza konkurence – sepište si názvy přímých i nepřimých konkurentů a podívejte se, jestli je v nich nějaký systém, jak jsou názvy tvořeny
  5. Odlišení se od konkurence – existuje věc, díky které jste unikátní, jak to popisujeme v článku pro Podnikatel.cz?
  6. Kritéria správného názvu – ještě rozebereme později
Ukázka přehledu konkurence mezi prodejci knih
Jak zajímavý
název je?
 Popisné  Smyšlené Symbolické  Asociativní
4 Kosmas Neoluxor
3 Bux.cz
2 Knižní klub Martinus
1 Knihy Dobrovský Librum
0 Knihcentrum.cz Pipkin
-1  Knihy ABC

Dům knihy

SEVT
-2 Knihy.cz

Levné knížky

Dobré knihy

Megaknihy

-3 Levné učebnice

 

2. Pusťte se do vymýšlení, brainstormujte, hrajte si

Brainstorming. Společná diskuse (2 až 7 lidí), nástěnka, spousta nápadů a nikdo nic (zatím) nehodnotí. Sezvěte své kolegy, uvolněte se a podle následujících přístupů zkuste vymýšlet nápady. Všechny zapisujte, ale žádný zatím nehodnoťte – negativní hodnocení by totiž některé mohlo odradit od vymýšlení, a to nechceme, protože i špatný nápad může někoho dalšího inspirovat k dobrému nápadu.

Všechny metody, které používáme při brainstormingu, jsme už několikrát popsali, a tak už jenom zmíníme, o které jde, a odkážeme vás na několik článků, které jsme psali:

Osmero metod, které vám pomohou

  1. Hra se slovy
  2. Akronymy
  3. Zkratky
  4. Metafory
  1. Překlady z cizích jazyků
  2. Odkaz k zakladatelům
  3. Svazané s lokalitou
  4. Institucionální forma

 

3. Hodnoťte nápady podle kritérií

Poté, co jste vymysleli celou řadu zajímavých nápadů, je načase je zhodnotit a vybrat z nich finalisty. My budeme moc rádi, když to uděláte na základě těchto kritérií a ne jenom podle toho, jestli se vám názvy líbí nebo ne. Přečtěte si další náš článek:

 

4. Otestujte je i mezi lidmi

Favoriti, kteří vzešli z hodnocení, můžete podrobit i testování u lidí. Ale pozor. Nikdy se prosím lidí neptejte, jak se jim daný název líbí. Hodnotnější bude, když jim daný název ukážete a zeptáte se na tři otázky:

1. Co vás napadne, když slyšíte daný název značky?
2. Co by podle vás firma s tímto názvem mohla prodávat?
3. (a za dva dny se zeptejte) Který z dotazovaných názvů si vybavíte?

 

5. Prověřte ochranné známky

V první řadě je potřeba se podívat, zda váš nápad není v rozporu s již existujícími známkami. Hledejte tedy v databázi ochranných známek u Úřadu průmyslového vlastnictví stejné, ale i podobně znějící záznamy ve třídách zboží a služeb, pro které byste chtěli svůj název zapsat. Jak na to, se můžete dočíst na blogu právničky Jindry Šulcové.

Pokud s rešerší, ať už vlastní nebo od právníka, uspějete, požádejte o zápis právě té vaší známky. Zápis vás pro tři třídy vyjde na 5 000 Kč na deset let. Návod, jak vyplnit přihlášku, najdete přímo na stránkách ÚPV.

 

6. Pošlete nový název do světa

Pokud měníte název, je potřeba myslet na to, že musíte:

  • Vysvětlit zaměstnancům, proč jste k tomu přistoupili – nechcete totiž, aby rebranding bojkotovali.
  • Přesměrovat domény a dát vědět Googlu přes Search Console, že jste jenom přestěhovali starý web, aby vám zůstaly pozice ve výsledcích vyhledávání.
  • Přejmenovat profily na sociálních médií. U Facebooku se to dělá tady.
  • Připravit kampaň, ve které lidem řeknete, že došlo ke změně názvu. To abyste nepřišli o velkou část toho dobrého, co si lidé s předchozím názvem spojují.

S novým názvem je pak nezbytné:

  • Registrovat výše zmíněnou ochrannou známku.
  • Pokud víte, že má nový název na základě výše zmíněných kritérií i nějaké stinné stránky, vymyslete, jak je co nejvíce potlačit
  • No a začněte nové značce budovat povědomí a ty správné žádoucí asociace.

Názvy, které vznikly pod naším vedením

  • Spojovna – pivovarská restaurace, která spojuje lidi ze třech čtvrtí a z různých skupin na jihu Prahy.
  • Utukutu – (dříve Houpací prkno) – palindrom, co se čte stejně i pozpátku a ve svahilštině znamená hravost. Název pro značku, která vyrábí dřevěné hračky, které rozvíjí dětskou motoriku i fantazii. 
  • UrbAlive – subbrand, pod kterým Plastia vyrábí vermikompostéry a další vychytávky do domácností ve velkých městech, které člověku přiblíží klasický koloběh přírody. 
  • Feesy – online aplikace, která šetří markeťákům čas s přípravou krásných obrázků do Facebook reklam.
  • Handlewell – manipulační vozíky do fabrik na míru. 
  • Dobeado – české Korálky.cz, ale na anglické půdě.
  • Trigea Solutions – (dříve CLTX Solutions) – konzultantská firma, která se zabývá analytikou nad daty, které se nachází na mapě.
  • AutoDraft – kombinuje výhody autobazaru a tradičních dealerství. Klíčový je velmi pečlivý výběr zánovních vozů ze zahraničí.

 

Chcete jít do toho s námi?

Zkusili jste si nový název vymyslet sami podle návodu, který jsme pro vás sepsali, ale přesto byste chtěli, abychom se do vymýšlení pustili taky? Říká se, že víc hlav víc ví, a ty naše hlavy už jsou pro brainstormování dobře vycvičené.  Proto si mile rádi vyslechneme vaše zadání a pomůžeme vám. Připravili jsme samostatnou službu pro vymyšlení názvu. Její popis a cenu najdete zde.